Thursday 7 February 2013

Puding Trifle #1 : resepi makcik aku

Assalamualakum..hai semua!

dah lama aku tak berkongsi resepi di sini. mengikut pemerhatian aku ramai jugak yang baca post aku yang bertajuk 'puding trifle bazaar ramadhan'. mungkin ada yang kecewa sebab aku tak bagi resepi pun dalam post tu. jadi hari ni nah! amik la aku bagi resepi ni free2 je. best kan?!

menurut wikipedia, Trifle is a dessert dish made from thick (or often solidified) custardfruitsponge cake, fruit juice or jelly, and whipped cream. These ingredients are usually arranged in layers. but I never use whipped cream sebab harganya mahal. 

wikipedia punya trifle
ada whipped cream
resepi ni aku dapat dari seorang makcik aku. makcik aku belah abah. seorang cikgu pendidikan khas kat sekolah meru 2. makcik aku selalu buat trifle bila ada majlis bersama family. sedap sangat.

pada suatu hari aku teringin sangat nak makan trifle. aku telefon je makcik aku ni. terus dapat resepi

pertama 
kek coklat potong dadu kecik2. susun dalam bekas. selapis

kedua
1500ml susu segar(kotak)- fullcream/freshmilk
100g tepung kastard
200g gula pasir
2 biji kuning telur
1 st esen vanilla
masukkan semua bahan dalam periuk. kacau semua. bukak api kecik. kacau sampai pekat.
makcik aku cakap nak tau dah pekat ke belum. amik segelas air. titiskan sikit kastard dalam air tu. kalau dia jatuh dalam air tu bentuk bulat, dah masak dah tu. kalau jatuh berderai, belum cukup pekat lagi. 

tuang kastard atas kek dalam bekas tadi

ketiga
buah2 koktel dalam tin toskan dulu. potong kecik2. tuang atas kastard

keempat
1000ml air biasa
110g gula pasir
20g instant jeli putih
1 sudu perisa strawberri
gaul dalam periuk. api besar. masak sampai mendidih

tuang kat buah2 koktel tadi
biji selasih. rendam. letak atas jeli

pertama kali aku cuba resepi trifle makcik aku ni. aku guna serbuk agar2. kakak aku cakap agar2 dengan jeli ni beza. jeli lebih lembut daripada agar2. 

resepi ni menghasilkan banyak trifle. penuh jugak la peti sejuk nak sumbat semuanya. aku nasihatkan korang kalau pertama kali nak cuba, boleh la buat separuh adunan.

ok. nantikan Puding Trifle #2. sila2 la baca cerita Puding Trifle bazaar ramadhan kat sini




No comments:

Post a Comment