Saturday 28 January 2012

Nama Jawi di Facebook

Assalamualaikum n selamat sejahtera semua :)

entry aku yang bertajuk 'Tulisan Jawi di Facebook' telah mendapat rating teratas dalam blog aku ni. (so what?!dalam blog ni je pun :P)

jadi, dengan sukacita dan sukahati aku kali ni aku nak tunjuk pulak cara-cara macam mana nak letak nama kita kat Facebook dalam tulisan jawi. aku rasa budak-budak sekolah pun reti buat sendiri tanpa tengok blog aku ni kan. tapi.....dah aku suka..sukahati la

ok..step pertama yang paling penting, login la account Fb korang dulu. aku pun login Fb aku...loading..
dah login dapat macam ni, klik kat account setting!
then, 
korang akan dapat macam ni kan..klik edit name
next, 
ok ini aku punya fb account..korang punya pun mesti la macam ni,nama je lain kan
editing...
it's time to change! boleh la korang letak nama jawi korang kat kotak first, middle and last name tu
display name akan bertukar bila korang dah save nanti
aku cadangkan korang letak la nama korang dalam tulisan rumi kat kotak alternative name tu supaya kawan-kawan lain boleh kenal korang
enter password and save changes!
* bagi yang tahu ejaan nama sendiri dlm tulisan jawi boleh la guna keyboard arab yang aku dah pernah ajar dulu kat SINI
* bagi yang tak tahu ejaan, boleh try cek ejaan nama anda kat SINI and copy paste je la dari situ
bila dah save, terpaparlah nama korang dalam tulisan jawi kat dalam account settings
nama yang kat sebelah tab Home tu mungkin amik masa sikit nak bertukar
view...
boleh lah view kat Home atau profile korang..jadi tak? aku punya jadi :)
menarik kan? tapi agak susah untuk kawan-kawan kita nak tag nama kita kalau dorang tak ada keyboard arab. sebab tu lah aku lagi suka buat nama tulisan rumi je tapi ada alternative tulisan jawi

FYI, aku belajar guna keyboard arab ni dari ketua praktikum matrik aku dulu. tapi aku rasa cara yang aku tunjuk tu untuk certain laptop je kot sebab aku pernah try kat laptop kawan aku, tak boleh pulak. mungkin boleh tapi caranya lain

ok sampai di sini sahaja..semoga bertemu di lain rancangan..salam..

7 comments:

tunku aisyah said...

wow..bole la try pasni..:)

shima said...

try la kak chah :)

nishaasalleh said...

dah menjadi . tengss dik lame gak tunggu orang ajar :))lastlast dapat gak tuto nih .

shima said...

most welcome :)

Unknown said...

Terima Kasih sbb ad tutorial ni... dah menjadi :D

Anonymous said...

Naziera Zulkifli

Anonymous said...

Azmina

Post a Comment