Friday 11 November 2011

ceritera semester 1.1

Assalamualaikum n selamat memanfaatkan cuti :)

kira2 dah dua bulan jugak la aku masuk 3rd year belajar dentistry. dari 12 september 2011 sampai sekarang macam2 dah aku belajar tentang kehidupan seorang dental student dalam clinical year. ni lah tahun pertama aku masuk clinical year. sangat menyeronokkan n mencabar!! jom2 baca cerita aku

cerita berjalan kaki ke fakulti pergigian universiti malaya
untuk mendapatkan tenaga berjalan kaki ke lecture hall, aku n coursemates aku semua akan sarapan pagi kat dewan makan kolej. paling lewat pun 730pagi kitorang dah turun kat dewan makan.

kenapa 730pagi tu paling lewat?? jawapannya ada dalam peta kat bawah ni

jalan kaki dari no. 10 nak ke no.1 tu amik masa lebih kurang 20minit

dari no.10 tu kolej aku (kolej kediaman pertama @ ASTAR) > lalu tepi no. 11 (kolej kediaman kedua) > lalu depan no.4 (fakulti alam bina) > masuk no. 12 (kolej kediaman keenam @ ibnu sina)..lalu dalam ni lepas tu keluar > lalu dalam no. 2 (Pusat Perubatan Universiti Malaya @ PPUM) > selamat datang ke no.1 (Fakulti Pergigian Universiti Malaya) 
wah.. walaupun jauh aku lebih suka stay kat 1st kolej sebab environmentnya sangat mesra alam dengan pokok2 hijau kat belakang bilik n dilengkapi dengan keriangan monyet2 yang comel. jauh perjalanan luas pemandangan 8-|

cerita di lecture hall
walaupun lecture tak banyak..tapi masa ni la aku mengantuk. antara faktor2 aku mengantuk masa lecture ialah tidur lambat, kurang rehat, tak sarapan pagi, tak fokus n ............

suasana lecture hall yang romantik, sejuk n selesa :)
tapi bila lecturer dah start nak tanya soalan sambil pegang list name..masing2 yang dah mimpi tu tiba2 jadi segar n dah tak boleh nak tidur balik..huhu

cerita di klinik
agak2 15minit sebelum lecture habis aku memang dah tak dapat fokus dengan lecture yang disampaikan sebab terlalu fikir patient dah sampai belum. kenapa nak risau sangat dengan patient datang ke tak?? hmm...sebabnya bila patient tiba2 tak dapat datang, ia dapat mengundang kepada ke'stress'an yang amat dahsyat!! ceh..takde la dahsyat sangat tapi stress la jugak. kalau korang tak percaya..boleh try tengok SINI.haa...percaya tak??!! hahaha

aku pernah stress sampai dah prepare tisu kat tangan tapi tak keluar pulak air mata..haha. ceritanya pada suatu hari tu..ada patient aku datang pada hari yang tak sepatutnya datang, manakala patient yang disuruh datang terlupa pulak nak datang, sebab aku tak remind dia..kalut aku dibuatnya. try mintak kawan2 datang, dorang tak boleh datang pulak. nak treat partner sendiri, pink form hilang ntah ke mana. partner nak treat aku, lecturer tak bagi sebab dah lewat. last2 memang burn la session tu. bertimpa2 ujian Allah bagi kat aku masa tu..tu tanda Allah sayang lebih kan. apa2 pun yang dah berlaku tu memang bagi pengajaran kat aku :)

ni partner aku, cik D...macam tengah tension je dengan sistem Deisy ni
dah record kat komputer pun kena tulis lagi kat pink form sebagai langkah berjaga2
sabar ye :)
seronok bila patient datang n dapat bagi treatment kat dorang. tambah happy bila patient n clinician boleh tolerate each other. masa ni la peluang nak belajar interact dengan manusia yang berbilang bangsa, pangkat, umur n perangai. tapi awas!! kena lah prepare n plan nak buat apa dengan patient..kalau tak, sedia la nak jawab apa dengan lecturer

ada jugak yang cakap aku kasar tapi boleh build skill lagi
at least aku dapat kritikan membina n kata2 semangat :)
cerita ketika demo
demo yang aku nak ceritakan ni bukanlah demo ketika pilihanraya ye... demo yang aku nak cerita ni ialah demonstration oleh lecturer. demo ni lecturer nak tunjuk macam mana nak amik history patient, macam mana nak amik impression dalam mulut patient, macam mana nak inject anaesthetic before cabut gigi patient n segala macam lagi la. demo ni penting untuk kitorang sebab masa ni la nak tengok cara2 yang betul nak treat patient..tapi kadang2 mengantuk jugak :( my bad...


cerita ward round
menurut jadual fakulti, setiap selasa pukul 3.15-4.15 petang, aku ada ward round kat PPUM. ward round ni ialah jalan2 n pusing2 tengok patient kat ward tu dengan lecturer fakulti perubatan. lepas tu ada discussion. yang menariknya ward round ni dapat belajar macam mana nak tau patient tu ada jaundice ke penyakit jantung ke atau penyakit hati melalui fizikal pesakit tu
clubbing nails
siapa yang ada kuku cembung macam ni?
mungkin anda ada penyakit jantung atau paru2
yang scary nya bila dapat lecturer yang strict n suka tanya student. tiba2 je dia pick sorang student lepas tu suruh present, describe apa yang kita nampak kat patient tu. haha..masa ni la guna KBKK (kemahiran berfikir secara kritis n kreatif) 


cerita biro tajaan Dental Night Dinner (DND) 
aku terpilih untuk jadi AJK dalam biro tajaan untuk annual dinner fakulti aku. memang event ni 3rd year yang kena organize. 1st task kitorang ialah menjual bunga untuk pre-convo. Task ni telah dihandle oleh Biha dengan jaya n gigihnya ^_^


dari kiri : Aisyah, Biha, Zati
lepas survey bunga kat Petaling Street, kitorang dinner kat mcd
1st time makan family dinner box dengan coursemates yang jarang keluar bersama2..tu yang excited lebih tu 
2nd task pulak ialah menjual kad nama dental clinician. task ni aku yang handle. ada pulak masalah dengan sorang kakak designer tu, janji nak siapkan design tapi tak siap2 :( dengan bantuan kawan2 yang lain, Alhamdulillah masalah tu settle. semua kad nama dah pun siap n selamat diedarkan tanpa sebarang masalah :)
ni design kitorang
ada akak designer lain tolong edit tiba2 jadi camni
terkilan jugak sebab takde gambar gigi banyak2 tu
tapi yang ni nampak lebih professional
kertas pun tebal n glitter2...puas hati lah!
thanx kedai print cepat :)
task seterusnya, jual button badge n mintak sponsor dari mana2 company berkaitan. target kitorang RM45 ribu untuk dinner ni n bakti siswa. fuhh..mana nak dapat duit banyak tu? hmm...ada siapa2 yang sudi nak bagi tajaan??sangat dialu-alukan...terima kasih :)

cerita Al Islah
sesi 2011/2012, majlis tertinggi PPIPUM (Persatuan Pelajar Islam Pergigian Universiti Malaya) telah memberikan kepercayaan kat aku untuk bertanggungjawab mengetuai biro publisiti n penerbitan. tugas utamanya ialah menerbitkan artikel bulanan Al Islah. meeting dengan AJK dah buat n respon dorang sangat baik. aku cuba buat Al Islah kali ni lain dari yang biasa n bermanfaat untuk semua. Insya Allah

ni pun kitorang tengah cari sponsor untuk fotostat tiap bulan
cerita lunch 
disebabkan jadual yang padat, jarang sangat aku dapat makan tengah hari kat dewan makan kolej sendiri. selalunya jadual aku ada gap dari pukul 1-2 petang je. masa tu la nak makan, solat zohor n rehat. so, kalau tak sempat balik kolej, aku beli je nasi n lauk kat makcik yang jual kat parking motor fak ni, tak pun makan chicken chop kat PPUM (fuyoo..mewah nya lunch dengan chicken chop!!) bukan selalu pun okey  

ni coursemates aku yang sama2 stay kat 1st kolej, Fhatin n Zizie (dorang ni roomates)
ni la kitorang lepas makan, solat pastu tak tau nak lepak mana
duduk la depan lecture hall tunggu makcik guard bukak pintu 
dah bayar yuran kolej 1 sem tapi hari jumaat je la selalunya aku berkesempatan nak balik kolej untuk makan tengah hari, lauk ayam pulak tu..nyum3 :O

cerita lepas habis kelas
hari2 habis kelas pukul 5petang. kalau tak ada apa2 lepas tu aku terus balik kolej. kadang2 kena pergi prosthetic lab untuk sambung proses membuat gigi palsu. kadang2 ada meeting. kadang2 jugak ada usrah. apa2 pun lepas kelas memang letih. selalunya lepas solat maghrib aku akan rasa sangat2 lah mengantuk! bila dah tertidur memang susah la nak bangun. paling awal pun bangun pukul 10malam. lepas tu konon2nya nak study tapi bukak facebook. lepas tu tiba2 dah pukul 12malam. so.. it's time to sleep!gudnyte.

haha..ni lah ceritera semester 1.1 aku..minggu depan masuk lah sem 1.2. bulan januari nanti exam untuk sem 1. sekarang dah pertengahan bulan 11. lepas tu bulan 12.oh!! ok2 tak lama dah nak exam!! banyak sangat aku leka sem ni. jadi, berdasarkan ceritera ni aku nak amik banyak pengajaran. antaranya :

  1. bersedia setiap kali sebelum kelas (study apa yang dah belajar n yang akan diajar)
  2. buat plan yang terbaik untuk clinic session n buat back up plan kalau patient tiba2 tak dapat datang
  3. tidur awal n bangun awal
  4. jangan tangguh tugas yang ada
  5. puasa sunat setiap isnin n khamis
  6. jogging lepas kelas (bukan atas katil...tapi kat tasik varsiti tau)

sekian, terima kasih banyak2 kepada yang baca entry ni sampai habis :D
fuhh...panjang sangat kan!

8 comments:

Anisa Anuar said...

banyak nyer event2...
*kalau buat entry ada part by part,maybe senang lagi orang nak baca. sekadar pendapat aje..

idea yg bernas...pasal buat jual bunga time pre-convo...like2

shima said...

thanx 4 ur suggestion nisa :D
aku pun rasa entry ni sgt panjang...luahan hati haha

Miss G said...

Nice! =)

Anonymous said...

Akak. Dekat kk1 tu satu bilik bpe org ye?

shima said...

3org sebilik.adik dpt 1st kolej ke? kos apa?

Anonymous said...

3org sebilik.adik dpt 1st kolej ke? kos apa?

Unknown said...

assalamualaikum,kak... Saya nak tanay tentang keadaan bilik di kolej ke-enam, satu bilik 3 org ya? meja tu share2 ka?

Unknown said...

Assalam akak nk tanye kalo kk6 satu bilik berape org?
Pastu jauh x kk6 dgn kk11

Post a Comment